Model pracownika

Nauczyciel-wychowawca to kreator aktywnej i twórczej postawy dziecka w wieku przedszkolnym.

 

W relacjach z dziećmi nauczyciel:

  • dba o bezpieczeństwo dzieci,
  • obserwuje i poznaje dziecko w różnych sytuacjach,
  • dba o wielostronny rozwój każdego dziecka, zna jego potrzeby, możliwości i naturalny sposób bycia;
  • szanuje jego odrębność i naturalność i indywidualność,
  • zna i respektuje prawa dziecka,
  • stwarza sytuacje sprzyjające zdobywaniu samodzielnych i grupowych doświadczeń przez działanie,
  • potrafi zespolić ekspresję osobistą dziecka z różnymi formami pracy indywidualnej i zespołowej,
  • stosuje w codziennej pracy dialog i współpracę,
  • jest empatyczny,
  • stara się, aby jego postępowanie było zgodne z głoszonymi przez niego ideami.

 

W relacjach z rodzicami:

  • pełni rolę inspirującą i integrującą proces wychowawczy,
  • pogłębia wiedzę rodziców poprzez informowanie o aktualnych osiągnięciach rozwojowych dziecka,
  • ustala z rodzicami tok dalszego postępowania, jednolite formy oddziaływań wychowawczych;
  • podnosi kulturę pedagogiczną rodziców;
  • respektuje prawo rodziców do głosu w ważnych sprawach związanych z dzieckiem i do modyfikacji pracy przedszkola,
  • wykazuje się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.

 

W relacjach z innymi pracownikami:

  • obowiązkowy, sumienny, taktowny;
  • jasno określa swoje potrzeby i respektuje potrzeby innych,
  • współtworzący, koleżeński, szanujący zdanie innych.

 

Model pracownika administracji i obsługi - pożądane cechy:

  • współdziałający z nauczycielem,
  • kulturalny, życzliwy i taktowny,
  • odpowiedzialny,
  • dbający o bezpieczeństwo dzieci,
  • znający dobrze swoje obowiązki i wywiązujący się z nich,
  • otwarty na problemy placówki,
  • nie angażujący się w kontakty nauczyciela z rodzicami,
  • cieszący się zaufaniem rodziców,
  • wskazujący nauczycielce na ewentualne negatywne zachowania dzieci bez wyrażania opinii.